×

Kłodzko. Twierdza, Podziemna Trasa Turystyczna oraz most gotycki

Drugi dzień urlopu spędziliśmy w Kłodzku. To urocze miasto z przepiękną starówką. Zachwyca na każdym kroku...

Twierdza Kłodzko
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od największej atrakcji miasta, czyli Twierdzy Kłodzko. Zwiedzać można indywidualnie lub z przewodnikiem. Do wyboru są dwie trasy (lub pakiet dwóch). Główna trasa zwiedzania, czyli górna część twierdzy oraz labirynt- podziemne chodniki. Te ostatnie dostępne są dla dzieci od 5 roku życia i można je zwiedzać wyłącznie z przewodnikiem. Bilety normalne dla głównej trasy kosztują 27 zł od osoby dorosłej, a ulgowy 22 zł. Dzieci do lat 5 wchodzą za darmo. My wybraliśmy się na spacer po trasie głównej, bez przewodnika. Poruszanie się po twierdzy jest łatwe, według dołączonej do biletu mapki, od punktu do punktu. Przy każdym budynku jest opis jego funkcji i innych ciekawostek, przewodnik jest więc zbędny, można zwiedzać we własnym tempie i omijać tłumy. Twierdza przedstawia historię od X do XX wieku, skupiając się głównie na okresie wojen napoleońskich. Momentami wystawy są dość drastyczne, szczególnie te pokazujące lazaret. Dzieci jednak były zainteresowane, zwłaszcza salami mieszkalnymi i bronią. Zwiedzanie trwa około godziny.

Widok z Twierdzy Kłodzko na starówkę

Podziemna Trasa Turystyczna
Wejście do tej atrakcji znajduje się tuż obok Twierdzy. Niepozorny budyneczek, który otwiera przed nami podziemny świat Kłodzka. Udostępniona do zwiedzania jest zaledwie część wszystkich tuneli, które już od XIII wieku budowali mieszkańcy miasta. Podczas spaceru pod ziemią dowiedzieć się można do czego służyły, jak funkcjonowało podziemne miasto, gdzie były magazyny amunicji czy też jak radzono sobie z zarazami. Co jakiś czas fotografia znad ziemi wskazuje punkt miasta, gdzie aktualnie znajduje się zwiedzający, pod którym budynkiem czy ulicą. Na trasie jest naprawdę chłodno i wilgotno, nawet w upalny dzień. Dzieci poniżej 4 roku życia wchodzą za darmo, a bilet rodzinny kosztuje 38 zł. Zwiedzanie trwa około 30-40 minut i kończy się przy przepięknym Kościele Wniebowzięcia NMP.

Spacerem po starówce
Wychodząc z Podziemnej Trasy Turystycznej ruszyliśmy na spacer po zabytkowych uliczkach Kłodzka. Zaczęliśmy od wspomnianego już Kościoła Wniebowzięcia NMP. Przepięknie zdobiony, w którym zachwyca sklepienie. Dalej poszliśmy na lody do Kavosh przy ul. Kościelnej i dalej ul. Armii Krajowej do pl. Bolesława Chrobrego, gdzie najpierw podziwialiśmy kolumnę wotywną (które stawiano w miastach z wdzięczności za ocalenie od zarazy czy tez pożaru) oraz ratusz i studnię miejską. Następnie ulicą Stwosza skierowaliśmy się do najbardziej znanego miejsca w Kłodzku, czyli na mostu gotyckiego na Młynówce. Kamienny, zdobiony figurami most, który wygląda jak mniejszy brat mostu Karola w Pradze. Piękny z każdej strony, więc dalej poszliśmy przez plac Franciszkański, zaglądając po drodze do Kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej na plac pod mostem, przy Młynówce, gdzie znajduje się też plac zabaw dla dzieci. Zawróciliśmy ulica Matejki, Stryjeńskiej i Wodną przez most, żeby przejść deptakiem wzdłuż Młynówki, ulicą Nad Kanałem, do Parku Sybiraków, gdzie zakończyliśmy nasz spacer po Kłodzku.

Zachwycające wnętrze kościoła Wniebowzięcia NMP w Kłodzku

Kolumna wotywna na placu Chrobrego

Ratusz

Most gotycki z widokiem na Kościół Matki Bożej Różańcowej

Kłodzko to przepiękne miasto. Pełne zabytkowych kamienic, uroczych uliczek i przyjemnych skwerków. Jeden dzień w tym miasteczku to zdecydowanie za mało. Kiedyś na pewno wrócimy.